مطالعه دقیقی از ذخایر معدنی شهرستان طارم انجام نشده است

زنجان - فرماندار شهرستان طارم گفت: نبود مطالعه دقیق از ذخایر معدنی از مشکلات این شهرستان است.

غلامحسین رجبی بابیان این مطلب افزود: به رغم شناسایی معادن مختلف در سطح شهرستان طارم، متأسفانه تاکنون سرمایه گذاری خاصی در زمینه مطالعه دقیق، اکتشاف و بهره برداری صورت نگرفته است.


وی یادآورشد: این شهرستان در زمینه محصولات متعدد کشاورزی در منطقه شمال غرب حرف اول را می زند و به لحاظ وجود معادن نیز نیازمند همت سرمایه گذاران است.

رجبی تصریح کردمعدن مس روستاهای زاچکان، دهنه و کهیا، معادن مس، منگنز و سرب بابالِنگ ، معدن آهن و آلژیست روستای خالی از سکنه شورازگاه ، معادن گچ و نمک چورزق، نمک روستا های الزین ، ارشت، زهترآباد و شیرین سو را از جمله ظرفیتهای معدنی شهرستان طارم ذکر کرد.
فرماندار شهرستان طارم، گفت: معادن مختلف آهن ، طلا، پلی متال، مس، سرب و روی و اورانیوم در پرچینه ، سیمان در وزنه سر، نمک و مس در گیلانکشه، خاک سفال در درام و سنگ گرانیت تراورتن در هزاررود از دیگر معادن موجود در این شهرستان است.

رجبی، تصریح کرد: این معادن بر اساس مطالعات اولیه شناسایی شده اند و باید مطالعات تکمیلی جهت تعیین حجم ذخایر معدنی مختلف توسط کارشناسان سازمان های وابسته صورت گیرد.

وی، تاکید کرد: فرمانداری شهرستان طارم، سرمایه گذاران در این زمینه را حمایت می کند و آماده همکاری با افراد و گروههای کاری مختلف در زمینه سرمایه گذاری معادن و صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی است.

شهرستان طارم در 120 کیلومتری شمال شهر زنجان واقع شده است و بیش از95درصد جمعیت آن در امور کشاورزی اشتغال دارند.

خبر گزاری ایرنا        www.irna.ir


موضوعات مرتبط: ذخایر معدنی شهرستان طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:, | 13:41 | نویسنده : محمد |

از نظر وضعيت آب و هوايي اين شهرستان داراي شرايط خاص است . چرا كه بافت مكاني منطقه از حالت دره اي برخورداربوده و با ارتفاع متوسط 400 متر از سطح دريا منطقه بطورنسبي بصورت دشت  بوده لذا از نظر آب و هوايي تابستان گرم و زمستان معتدل در آن وجود دارد .

 ميزان متوسط بارندگي شهرستان 200 ميليمتر كه بيشترين پراكنش آن در فصل زمستان ميباشد . ميانگين حداقل دما 2/11  و ميانگين حداكثر دما 8/23 و ميانگين روزانه دما 5/17  و حداكثر مطلق دما 45 و حداقل مطلق دما 2/13- درجه سانتيگراد در آمار ايستگاه هواشناسي گيلوان گزارش شده است . اين شهرستان داراي دو منطقه كوهستاني و كوهپايه اي بوده و از نظر اقليمي داراي دو ا قليم متفاوت معتدل و سردسير ميباشد

شهرستان طارم درمدارهای جغرافيائی 48 درجه و30 دقيقه تا49 درجه و14 دقيقه طول جغرافيائی ازنصف النهار گرينويچ و36 درجه و38 دقيقه تا37 درجه و13 دقيقه عرض جغرافيائی ازخط استوا قرا رگرفته است ارتفاع کف رودخانه قزل اوزن در گیلوان  کمتر از 400 متر  از سطح دریا  مي باشد واكثر اراضي كشاورزي در ارتفاع 300تا700 متر قرار دارندبه غير از رودخانه قزل اوزن تعداد 22 رشته رودخانه از کوههاي شهرستان سرچشمه گرفته و به رودخانه قزل اوزن وارد ميگردند . حوزه آبريز اين رودخانه 49500  کيلو متر مربع مي باشد .

 با توجه به شرايط اقليمي نيمه گرمسير شهرستان که متفاوت از ساير نقاط استان است کشاورزي ( زراعت ، باغباني و دامپروري ) از اهميت ويژه اي در اين منطقه برخوردار ميباشد بطوريکه در 12 سال گذشته فعاليت در زمينه هاي فوق الذکر از رونق خوبي برخوردار بوده  و حدودا” 95 درصد مردم شهرستان در امور مربوط به کشاورزي فعاليت دارند . اکثر محصولات زراعي طارم بصورت نوبرانه به بازار مصرف داخل استان و نيز خارج استان ارائه ميگردند که لازم است برنامه ريزيهاي اساسي براي رساندن محصولات توليدي به اقصي نقاط کشور و نيز خارج از کشور در زمان توليد صورت پذيرد 


موضوعات مرتبط: اقليم آب و هوا وموقعیت جغرافیایي شهرستان طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, | 9:46 | نویسنده : محمد |

 

سفر به طارم سرزمین درختان زیتون

 

 

از جاده پرپيچ طارم كه بالا بروى و پايين بيايى كناره هاى جاده پر است از باغ هاى زيتونى زيتون. چشم را كه به كار بيندازى بوى زيتون از پشت پلك هايت خودش را مى كشد تا ريه هاى  گرسنه ات. اين دانه هاى درشت عشوه گر بر شاخه هاى نازك و پربرگ نشسته اند تا مهمترين سوغات زنجان باشند. زيتون هاى درشت طارمى خريداران ثابتى در كانادا و عربستان سعودى دارد و استان هاى داخل كشور را هم پوشش مى دهد، همين است كه اين سوغات سبز با آن ته مزه تلخش مى تواند سر سفره همه باشد.در طارم زرد زيتون، زيتون شنكه، زيتون روغنى ، زيتون مارى، گلوله زيتون و مقدار كمى انواع خارجى كشت مى شود. استان زنجان از نظر توليد زيتون و سطح زير كشت باغات بارور مقام نخست كشور را دارد و از نظر كل سطح زير كشت پس از استان هاى فارس، گلستان و خوزستان رتبه چهارم را از آن خود كرده است. پنج هزار نفر در طارم زيتون كشت مى كنند و هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از مزاياى اين كشت پر سود بهره مند مى شوند.


موضوعات مرتبط: جايی در نزديکی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:, | 21:30 | نویسنده : محمد |

  قلعه سمیران

قلعه  سمیران یکی از یادگاری های تاریخی مهم شهرستان طارم است. این قلعه علیرغم این که در حوزه سیاسی و اداری طارم سفلی (استان قزوین) قرارگرفته ولی نزدیکی به شهرستان طارم می تواند یکی از عوامل موثر در جذب گردشگران باشد.
این قلعه عظیم به عنوان پایتخت حکومت کنگریان است که حاکمان آن در اوایل قرن چهارم تا پنجم هجری قمری در منطقه طارم، قزوین، ابهر و زنجان حکمرانی می کرده اند.
این قلعه از سال 307 تا 454 هجری قمری پا برجا بوده و یکی از مراکز سیاسی ضد بغداد بوده و پس از کنگریان قلعه سمیران مورد استفاده فدائیان و پیروان حسن صباح قرار گرفته و در نهایت در حمله مغول قسمت عظیمی از آن تخریب شده است.

قلعه سانسيزطارم

 قدمت قلعه سانسيز که به گور قلعه نیز شهرت دارد، به دوره ساسانیان و دوره اسلامی می رسد. این قلعه تاریخی كه بر روی تپه ای طبیعی واقع شده یکی از مناطق دیدنی شهرستان طارم است. شیب و دامنه تند اين تپه دسترسی به قلعه را با دشواری همراه كرده است. قلعه سانسيز علاوه بر قدمت تاریخی از نظر طبیعی نیز در محیطی زیبا، در ساحل رودخانه زیبای قزل اوزن و در کنار روستای سانسیز قرار گرفته است.  


موضوعات مرتبط: قلعه های تاریخی شهرستان طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, | 10:31 | نویسنده : محمد |

 معاون فنی اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم به عنوان یکی از قابلیت های مهم و مورد تاکید در بحث اکوتوریسم مطرح است که دارای مجموعه های قابل توجه از گله های قوچ و میش ارمنی است.

 

قاسمی با بیان اینکه منطقه شکار ممنوع خرمنه سر جز مناطق بکر و دست نخورده در کشور است که متاسفانه تاکنون مورد توجه واقع نشده افزود: این منطقه با توجه به برخورداری از پوشش های گیاهی مناسب جنگل های ارس، و بلوط و همچنین به عنوان مسیر شناخته شده برای طبیعت گردان و کوهنوردان مسیر ماسوله مطرح است می تواند به عنوان پارک ملی مطرح باشد.

 

وی با اشاره به اینکه طبق سرشماری صورت گرفته300 راس قوچ میش ارمنی در مناطق حفاظت شده  زیست می کنند افزود: اعتبارات خوبی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای نگهداری این گونه نادر جانوری به استان اختصاص یافته است که امیدواریم با حفاظت مناسب، شاهد افزایش این جانور باشیم.


موضوعات مرتبط: منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم به عنوان یکی از قابلیت های مهم در بحث اکوتوریسم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 15 تير 1392برچسب:, | 11:16 | نویسنده : محمد |

 

 

 

خواستگاری:

 آداب و رسوم عروسی درشهرستان طارم  از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مراسم كه بیش‌تر در روستاها برگزار می‌شود، ابتدا پدر داماد با چند نفر از ریش سفیدان محل برای خواستگاری به منزل عروس می‌روند و پس از جلب رضایت پدر عروس، هر كدام از طرفین نماینده‌ای جهت عقد قرارداد تعیین می‌كنند. 
در متن قرارداد كه(
( کسمات)) نام داردمواردی چون مقدار شیر بها و مهریه تعیین می‌شود و در صورت مساعد بودن وضع مالی داماد، مقرر می‌شود خانواده داماد مقداری خواربار شامل قند، چای، برنج، روغن، شیرینی هرکدام به مقدار نیاز برای خانواده عروس تهیه نمایند.
پدر داماد تعدادی پارچه چادری و لباس تحت عنوان((خلعت))برای چهل نفر از وابستگان عروس كه به عروسی دعوت می‌شوند، به پدر عروس هدیه می‌دهد. هم‌چنین عمو و دایی عروس نیز هدایایی مانند گوسفند و كت و شلوار به نام «دایی پولی» و «عمو پولی» از پدر داماد می‌گیرند. پدر بزرگ و مادر بزرگ عروس نیز یك نوع پارچه ابریشمی گران‌قیمت تحت عنوان «آنا كتانی» یا از پدر داماد هدیه می‌گیرند و عروس نیز به عنوان هدیه زیور‌آلاتی دریافت می‌كند. سپس پدر عروس به تهیه جهیزیه می‌پردازد. جهیزیه شامل قالی، كمد، ظروف، جاجیم محلی، چرخ خیاطی، خورجین، لوازم خواب، كت و شلوار داماد است. تهیه این لوازم از طرف پدر داماد بر طبق قرارداد اجباری و از طرف پدر عروس اختیاری است. 

 


حنابندان:

پس از صرف شام، خانواده داماد مقداری حنا با تعدادی شمع و مقداری شیرینی در یك سینی می‌گذارند و به خانه عروس می‌فرستند. اگر عروس و داماد هر دو اهل یك روستا باشند، رسم حنابندان تا نزدیكی‌های صبح ادامه می‌یابد. در همین زمان در خانه داماد نیز مراسم مشابهی برگزار می‌شود. 

عروس بران:

 روز بعد از حنابندان، چند نفر برای بردن عروس به خانه او می‌روند و از جهیزیه صورت‌برداری می‌كنند و جهیزیه را تحویل می‌گیرند. جهیزیه كه قبلاً بسته‌بندی شده است، فرستاده می‌شود و عروس نیز پس از كسب اجازه از پدر یا عموی خود، آماده حركت می‌شود.
 مركب عروس باماشین آذین‌بندی شده است و عروس همراه با داماد سوار می‌شود وبعضی از وابستگان عروس وداماد هم با ماشین های خود به راه می‌افتند
. 
 در طول مسیر حركت عروس در آبادی، وابستگان داماد كه جلوی خانه‌های خود منتظر رسیدن عروس هستند، هنگامی كه عروس به خانه داماد می‌رسد بعداز رسم وآیینشان ـ داماد كه به همراه دوستان خود به پشت بام می رود  ـ مقداری سکه ،نقل شیرینی و سیب را بر سر عروس می‌ریزد.و پس از ورود عروس به خانه داماد، كه با مراسم قربانی همراه است..
 بعد از آن مهمانها وارد خانه ویا چادری که برای آنها درست کرده اند می شوندوبعد از پذیرایی و صرف شام مقداری پول «تویانا» به عنوان هدیه برای عروس ودامادبه ریش سفدان می دهند. ودر آخرریش سفیدان  پول‌ها را می‌شمارند و به پدر داماد تحویل می‌دهند. سپس میهمانان پس از كسب اجازه به خانه‌‌های خود بر می‌گردند.

دواق قاپما:

روز بعد از عروسی، مراسم زنانه «دواق قاپما» برگزار می‌شود. در این مراسم، عروس را روی صندلی می‌نشانند و به سر او پارچه‌ایمی گذارند. سپس برادر دامادباید، پارچه روی سر عروس را برداردو فرار کند و پس از دریافت انعام از عروس، آن را تحویل می‌دهد. این مراسم تا غروب طول می‌كشد


موضوعات مرتبط: آشنایی بامراسم عروسی در طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 14 تير 1392برچسب:, | 7:58 | نویسنده : محمد |

  

 

موقعیت وتاریخچه
روستای خرم آباد معروف به
کهریز از توابع بخش مرکزی طارم، با مختصات جغرافیایی 47 درجه و 1 دقیقه طول شرقی و 34 درجه و 53 دقیقه عرض شمالی، در 10 کیلومتری شهر آب بر و 90 کیلومتری مرکز استان (زنجان) واقع شده است. روستای خرم آباد  از شمال به کوه‌ خرمنه سر محدود می‌گردد. 
رودخانه
کهریز در غرب این روستا جریان دارد و باغ‌های حواشی خود را مشروب می‌سازد 
خرم آباد از سطح دریا 700 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد می‌باشد.

روستای خرم آباد در نزدیکی غار معروف خرمنه سر با قدمت چند هزار ساله قرار دارد.
مردم روستای خرم آباد متشکل از قوم آذری هستند و به زبان‌ آذری سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری می‌باشند
.

الگوی معیشت و سکونت
براساس نتایج سرشماری سال 1375، روستای کهریز دارای 535 نفر جمعیت و120خانوار بوده است که در سال 1385 به حدود 557 نفرو130خانوار افزایش یافته است. 
مردم این روستا با فعالیت‌های دامپروری، باغداری، و همچنین کارهای خدماتی امرارمعاش می‌کنند.
بارندگی مناسب منطقه، موجبات رونق امور زراعی و باغداری را فراهم آورده است. انار،گردو ، زیتون,توت,انجیر از محصولات باغی روستا به شمار می‌آیند. مراتع حاصلخیز کوه‌های اطراف روستا شرایط مطلوبی برای دامپروری و تولید مواد گوشتی و لبنی فراهم آورده است که محصول پشم گوسفندان در تولید صنایع دستی مانند قالی، گلیم و جاجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کهریز روستایی دشتی با بافت مسکونی متمرکز است که بافت جدید آن به طور پراکنده توسعه می‌یابد. با توجه به شرایط اقلیمی معتدل با بارندگی‌های نسبتاً زیاد، معماری خانه‌های روستایی کهریز به معماری خانه‌های نوار ساحلی شمالی کشور شباهت دارد. 
در ساخت خانه‌ها و بناهای قدیمی روستا از مصالح بومی مانند کاهگِل، سنگ، خشت و چوب استفاده شده است. اما در ساخت بناهای جدید، مصالح مقاوم‌تر سیمان، تیرآهن و آجر مورد استفاده قرار می‌گیرد
.

جاذبه‌های گردشگری
اقلیم و موقعیت طبیعی، ویژگی‌های منحصر به فردی به روستا بخشیده است؛ به طوری که به دلیل بارندگی‌های مناسب و رطوبت بالا، سرسبزی و طراوت دائمی در محیط روستا آشکار است. کوه‌های شمالی روستا، مناظر اطراف آن‌ها، همراه با سرسبزی باغ‌های زیتون فضای جذابی را در این روستای فراهم کرده است.

 

 

مردم روستا در برگزاری مراسم ملی و مذهبی از جمله مراسم عزاداری ماه محرم با یکدیگر مشارکت می‌کنند.
در برگزاری مراسم عروسی و شادی، موسیقی تالشی و آذربایجانی نیز اجرا می‌شود موسیقی آذربایجانی شامل موسیقی مقامی و موسیقی عاشیقی است.
معروف‌ترین غذاهای محلی این روستا، فسنجان,فتیر,حلواو... است.

 

دسترسی

این روستا از طریق جاده رودبار- گیلوان-آب بر  و زنجان - طارم قابل دسترسی است.

 


موضوعات مرتبط: آشنایی باروستای خرم آباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 13 تير 1392برچسب:, | 18:37 | نویسنده : محمد |

  

1-غارنوردي وكوهپيماي خرمنه سر :

واقع در قسمت شمالي روستاي ده بهار ( شاه نشين ) در كمر كوه با مناظر زيباي اطراف آن وبا دو ورودي ودو غار مجزا غاركوچك و غار بزرگ و با قنديل هاي بسيار زيبا ، مسير كوهپيمايي از روستاي ده بهار شروع مي شود.

2-سد طبيعي باكلور :

بالاتراز سد كرد آباد براثر رانش كوه توسط زلزله سال 69 ايجاد شده كه در 15كيلومتري شمال غربي آب بر ودر پايين دست چشمه معروف كوثره قرار دارد.

3-سد كرد آباد :

نزديكي آب برواقع در قسمت شمالي رودخانه قانقلي چاي كه به صورت طبيعي در زلزله سال 69 بوجود آمد

4- يخچالهاي طبيعي وليدر:

در مسير روستاي انذر ، شيت ،وليدربا مناظري بسيار زيبا قرار داردو از طريق روستاي دگاه زنجان نيز قابل دسترسي مي باشد.

5-آبشار وامامزاده وزنه سر:

اين مسير نرسيده به درام از جاده اصلي جدا شده به سمت شمال پس از عبور از روستاي وزنه سر به محل مورد نظر مي رسد .

6- جنگلهاي ولوار بالاي روستاي چرزه

7- مسير آب بر به قلعه رودخان

اين مسير از آب بر شروع شده كه پس از طي مسير از ييلاقات ديزاب وواجارگاه ودايله سروبا يك شيب تند بطرف پايين وبه سمت قلعه قابل دسترسي است .اين مسير داراي چمنزارهاي طبيعي با چشمه ساران فراوان و جنگلهاي انبوع بوده كه يكي از معروفترين مسير هاي كوهپيمايي در سطح كشور مي باشد 
قلعه تاریخی رودخان یکی از زیباترین قلعه‌های ایران است که بر بالای کوه بلندی به همین نام بنا شده است .شگفتی این قلعه راه ورودی آن است به طوری که بجز صعود از دیواره بلند و کم شیب کوه راه دیگری برای دسترسی ندارد.ب بر به قلعه روخان

8- مسير روستاي جمال آباد به ماسوله

اين مسير از روستاي جمال آباد در قسمت شمالي شهر آب بر شروع شده كه پس طي مسير ي با صفا وكوهستاني همراه با چشم اندازي زيبا به شهر تاريخي ماسوله مي رسد

9- مسير آب بر به شفت

اين مسير از شهر آب بر شروع شده وپس از طي مسير از محل هاي كوهستاني وسرسبز به شفت مي رسد .

10- مسير درام به ماسوله

اين مسير از معروفترين مسير هاي كوهپيمايي به شمال بوده كه در بين كوهنوردان از اهميت ويژه اي برخوردار است . اين مسير از درام شروع وپس از طي روستاهاي زيباي نوكيان ، سياهورد وييلاق سياوه وعبور از رشته كوه شمالي به شهر تاريخي ماسوله مي رسد.

ضمنا يك مسير ديگر نيز جهت رسيدن به ماسول از درام شروع وپس از طي روستاهاي نوكيان واندره به ماسوله مي رسد كه عبور از اين مسير راحت تر اما زيبايي مسير قبل را ندارد.

11- مسير زنجان به روستاي ايچ وچورزق

اين مسيريكي از معروفترين مسير هاي كوهپيمايي از زنجان به

تهم ، گمان ، شير مشيه وسپس به روستاي ايچ وچورزق مي باشد.

12-مسير گيلوان به امامزاده ابراهيم شفت

از گيلوان شروع ودر امتداد مسـير رودخانه پس از عبوراز جيش آباد و پس از طي جنگلهاي زيبا به امام زاده ابراهيم در دل جنگلهاي شمال مي رسيم.

-13 مسير روستاي تشوير به پرچينه

اين مسير از تشوير شروع ودر امتداد جاده پس از طي روستاهاي زرده ولهنه وسپس در امتداد رودخانه وطي مناطق كوهستاني به روستاي پرچينه مي رسد.

 


موضوعات مرتبط: معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 12 تير 1392برچسب:, | 10:59 | نویسنده : محمد |

                                                  


موضوعات مرتبط: روغن زیتون ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 10 تير 1392برچسب:, | 18:0 | نویسنده : محمد |

 


موضوعات مرتبط: شهرآببر ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 9 تير 1392برچسب:, | 18:10 | نویسنده : محمد |
تاريخ : یک شنبه 9 تير 1392برچسب:, | 17:52 | نویسنده : محمد |
تاريخ : یک شنبه 9 تير 1392برچسب:, | 17:40 | نویسنده : محمد |
تاريخ : یک شنبه 9 تير 1392برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محمد |

 

خانه های روستائی این منطقه درکنار یکدیگروبه صورتی فشرده ومتراکم استقراریافته اند درروستاهای دره ای که مجتمع هستند ، به دلیل محدودیت منابع آب وبه ویژه خاک ، خانه های روستا دربالادست زمین ها درواقع برروی زمین هائی که قابلیت بهره برداری کشاورزی ندارند برپا شده اند . آب مصرفی این خانه ها ازچشمه های پراکنده پیرامونی است

 

باغ ها دردرون دره وبرروی تراس های رودخانه ای وقاعدتاً بهترین زمین های آبادی ایجاد شده است دربرخی ازروستاهائی که بخش مسکونی درحال رشد وگسترش است ، خانه های جدید ازاین قاعده پیروی نمی کنند وبه سمت پائین وزمین های کشاورزی امتداد می یابند وبایه سمت بستر دره نفوذ می کنند ، درنتیجه ازمیزان زمین های زیرکشت کاسته می شود . وهچنین خطر سیل گیری این خانه ها افزایش می یابد.



موضوعات مرتبط: ویژگیهای مسکن روستائی در طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 8 تير 1392برچسب:, | 15:15 | نویسنده : محمد |

  

§  تعداد كل واحد های دامی : 2740520

§  تعدا واحدهای دامداری صنعتی: 2 واحد گوساله پرواری و 3واحد بره پرواری

§  تعداد كلنی های زنبور عسل شهرستان:10696 تعداد واحد

§  تعداد مرغداری های گوشتی:5 واحد با ظرفیت 60هزارقطعه

§  شیلات:فعالیت 3 مزرعه پرورش ماهیان گرمابی به ظرفیت 25تن

§  تولیدسالیانه شیر خام :6600تن

§  تولیدسالیانه گوشت سفید :1/55تن

§  تولید سالیانه عسل : 5 / 76 تن

§  تولید سالیانه گوشت قرمز :2042 تن

 

 


موضوعات مرتبط: وضعیت دامداری روستائیان شهرستان طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 8 تير 1392برچسب:, | 15:11 | نویسنده : محمد |

 

 

من فکر می کنم روستا های شهرستان طارم  مشکلاتی دارند که بعضی از این تنگنا ها ذاتی است که باید تغییر پیدا کنند:

1- پراکندگی شدید نقاط جمعیتی ، کوچک بودن بسیاری ازآبادی ها

2- نابسامانی محیطی در روستاها و پائین بودن کیفیت مسکن روستاییان

3- آسیب پذیری شدید ازسوانع وحوادث طبیعی

4- ضعف آشکار دربهره مندی ازخدمات زیربنائی ورفاهی وضعف درپوشش تامین اجتماعی

5-ضعف اساسی دربهره برداری مناسب ازآب وخاک وناچیز بودن ایجادفرصت های شغلی نودرروستاها

6-بالابودن ناامنی درحوزه فعالیتهای اقتصادی وخصوصاً عدم ثبات درقیمت فروش محصولات

7-ضعف سازوکار وزمینه های لازم برای جذب سرمایه درمحیط های روستائی برای سرمایه گذاریهای تولیدی مرتبط بابخش کشاورزی وعمرانی درراستای ایجاد منابع درا»دی برای افزایش درامد سرانه مردم

8-نبود ساختار اجرائی مناسب وتقسیم کار منشخص برای عمران وتوسعه روستائی

9-پائین بودن سطح مهارت وداشن فنی واستفاده ازفن آوری مناسب درظرفیت های تولیدی بخش کشاورزی

10-نامطلوب بودن راههای ارتباطی وجاده های بین مزارع جهت نقل وانتقال کالا

11-       11- حضورمتعدددستگاههای اجرائی درروستاها ومشخص نبودن وظیفه هردستگاه درزمینه اجرای طرح های عمرانی روستائی

البته در کنار این مواد می توان به مزایایی که نقاط روستایی دار طارم دارند نیز نگاهی انداخت
:  


برخورداری ازامکانات لازم جهت توسعه صنایع ( صنایع تبدیلی وکشاورزی ، صنعت معدن * وصنعت گردشگری

1-بالابودن درآمد نسبی مردم مناطق روستائی نسبت به سایرشهرستانهای استان

2-اجرای طرح های هادی روستائی درتعدادی ازروستاهاووجود تقاضاهای مکرر ازسوی اهالی وهمکاری خوب مردم دراجرای طرحهای هادی وعمرانی

3-بالارفتن امید ماندگاری درروستاها نسبت به گذشته وتثبیت نسبی جمعیت درروستاها

4-استقرار پاره ای ازامکانات وخدمات درروستاها ازطریق دولت وراه اندازی دهیاریها درروستاها بزرگ

5-بالابودن روحیه وانگیزه مشارکت مردمی دراجرای طرحهای آب وخاک  واحیاء اراضی ملی

6-حاصلخیزی خاک ، آب وهوای مناسب ، تنوع تولید محصول

7- وجوداراضی ملی درحاشیه اکثرروستاها وامکان توسعه باغات واراضی آبی                  


موضوعات مرتبط: مهمترین مشکلات توسعه روستاهای شهرستان طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 8 تير 1392برچسب:, | 15:4 | نویسنده : محمد |

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          آشنایی با امامزاده محمد ماهوری شیت

موقعیت:

 امامزاده درشهرستان طارم بخش چورزق ودرمسیرجاده تهم چورزق، نزدیکی سه راهی روستای شیت- زاچکان دریک منطقه سرسبزکوهستانی قراردارد.

ویژگی های منطقه:

طبیعت زیباوجودرودخانه پرآب ودرختان پسته وحشی که خودیکی از کرامات ومعجزات این امامزاده می باشندبهمراه عطرمعنوی وجوداین مکان مقدس سبب جذب خیل علاقمندان به این منطقه گردیده است.

کمپینگ موجودردرمحوطه امامزاده فضای مناسبی رابرای پذیرایی اززائرین  مهیانموده است.

سابقه تاریخی منطقه:

بنای این بقعه مربوط به قرن هفتم هجری است که درزمان صفویه موردمرمت قرارگرفته است این بنادر8ضلع دراضلاع 2/5 متری باکنبدی ازمصالح گچ آهک ساخته شده است.

نسب شریف این امامزاده به نقلی به امام محمدباقرمی رسدعلاقه مندان به خاندان عصمت وطهارت درروستاهای همجوارواقصی نقاط شهرستان درکلیه ایام سال ومناسبت های ویژه خصوصاً درایام محرم بااقامه عزاوتعزیه داری ارادت خودرابه این خاندان نشان می دهنداین مکان درکلیه ایام سال مامن وپناهگاهی برای متمسکین به این آستان می باشد.

 


موضوعات مرتبط: آشنایی با امام زاده محمد ماهوری شیت ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 8 تير 1392برچسب:, | 14:54 | نویسنده : محمد |

 


موضوعات مرتبط: غار خرمنه سر ده بهار ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 2 تير 1392برچسب:, | 21:48 | نویسنده : محمد |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By BlackSkin :.