مطالعه دقیقی از ذخایر معدنی شهرستان طارم انجام نشده است

زنجان - فرماندار شهرستان طارم گفت: نبود مطالعه دقیق از ذخایر معدنی از مشکلات این شهرستان است.

غلامحسین رجبی بابیان این مطلب افزود: به رغم شناسایی معادن مختلف در سطح شهرستان طارم، متأسفانه تاکنون سرمایه گذاری خاصی در زمینه مطالعه دقیق، اکتشاف و بهره برداری صورت نگرفته است.


وی یادآورشد: این شهرستان در زمینه محصولات متعدد کشاورزی در منطقه شمال غرب حرف اول را می زند و به لحاظ وجود معادن نیز نیازمند همت سرمایه گذاران است.

رجبی تصریح کردمعدن مس روستاهای زاچکان، دهنه و کهیا، معادن مس، منگنز و سرب بابالِنگ ، معدن آهن و آلژیست روستای خالی از سکنه شورازگاه ، معادن گچ و نمک چورزق، نمک روستا های الزین ، ارشت، زهترآباد و شیرین سو را از جمله ظرفیتهای معدنی شهرستان طارم ذکر کرد.
فرماندار شهرستان طارم، گفت: معادن مختلف آهن ، طلا، پلی متال، مس، سرب و روی و اورانیوم در پرچینه ، سیمان در وزنه سر، نمک و مس در گیلانکشه، خاک سفال در درام و سنگ گرانیت تراورتن در هزاررود از دیگر معادن موجود در این شهرستان است.

رجبی، تصریح کرد: این معادن بر اساس مطالعات اولیه شناسایی شده اند و باید مطالعات تکمیلی جهت تعیین حجم ذخایر معدنی مختلف توسط کارشناسان سازمان های وابسته صورت گیرد.

وی، تاکید کرد: فرمانداری شهرستان طارم، سرمایه گذاران در این زمینه را حمایت می کند و آماده همکاری با افراد و گروههای کاری مختلف در زمینه سرمایه گذاری معادن و صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی است.

شهرستان طارم در 120 کیلومتری شمال شهر زنجان واقع شده است و بیش از95درصد جمعیت آن در امور کشاورزی اشتغال دارند.

خبر گزاری ایرنا        www.irna.ir


موضوعات مرتبط: ذخایر معدنی شهرستان طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:, | 13:41 | نویسنده : محمد |

از نظر وضعيت آب و هوايي اين شهرستان داراي شرايط خاص است . چرا كه بافت مكاني منطقه از حالت دره اي برخورداربوده و با ارتفاع متوسط 400 متر از سطح دريا منطقه بطورنسبي بصورت دشت  بوده لذا از نظر آب و هوايي تابستان گرم و زمستان معتدل در آن وجود دارد .

 ميزان متوسط بارندگي شهرستان 200 ميليمتر كه بيشترين پراكنش آن در فصل زمستان ميباشد . ميانگين حداقل دما 2/11  و ميانگين حداكثر دما 8/23 و ميانگين روزانه دما 5/17  و حداكثر مطلق دما 45 و حداقل مطلق دما 2/13- درجه سانتيگراد در آمار ايستگاه هواشناسي گيلوان گزارش شده است . اين شهرستان داراي دو منطقه كوهستاني و كوهپايه اي بوده و از نظر اقليمي داراي دو ا قليم متفاوت معتدل و سردسير ميباشد

شهرستان طارم درمدارهای جغرافيائی 48 درجه و30 دقيقه تا49 درجه و14 دقيقه طول جغرافيائی ازنصف النهار گرينويچ و36 درجه و38 دقيقه تا37 درجه و13 دقيقه عرض جغرافيائی ازخط استوا قرا رگرفته است ارتفاع کف رودخانه قزل اوزن در گیلوان  کمتر از 400 متر  از سطح دریا  مي باشد واكثر اراضي كشاورزي در ارتفاع 300تا700 متر قرار دارندبه غير از رودخانه قزل اوزن تعداد 22 رشته رودخانه از کوههاي شهرستان سرچشمه گرفته و به رودخانه قزل اوزن وارد ميگردند . حوزه آبريز اين رودخانه 49500  کيلو متر مربع مي باشد .

 با توجه به شرايط اقليمي نيمه گرمسير شهرستان که متفاوت از ساير نقاط استان است کشاورزي ( زراعت ، باغباني و دامپروري ) از اهميت ويژه اي در اين منطقه برخوردار ميباشد بطوريکه در 12 سال گذشته فعاليت در زمينه هاي فوق الذکر از رونق خوبي برخوردار بوده  و حدودا” 95 درصد مردم شهرستان در امور مربوط به کشاورزي فعاليت دارند . اکثر محصولات زراعي طارم بصورت نوبرانه به بازار مصرف داخل استان و نيز خارج استان ارائه ميگردند که لازم است برنامه ريزيهاي اساسي براي رساندن محصولات توليدي به اقصي نقاط کشور و نيز خارج از کشور در زمان توليد صورت پذيرد 


موضوعات مرتبط: اقليم آب و هوا وموقعیت جغرافیایي شهرستان طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, | 9:46 | نویسنده : محمد |

 

سفر به طارم سرزمین درختان زیتون

 

 

از جاده پرپيچ طارم كه بالا بروى و پايين بيايى كناره هاى جاده پر است از باغ هاى زيتونى زيتون. چشم را كه به كار بيندازى بوى زيتون از پشت پلك هايت خودش را مى كشد تا ريه هاى  گرسنه ات. اين دانه هاى درشت عشوه گر بر شاخه هاى نازك و پربرگ نشسته اند تا مهمترين سوغات زنجان باشند. زيتون هاى درشت طارمى خريداران ثابتى در كانادا و عربستان سعودى دارد و استان هاى داخل كشور را هم پوشش مى دهد، همين است كه اين سوغات سبز با آن ته مزه تلخش مى تواند سر سفره همه باشد.در طارم زرد زيتون، زيتون شنكه، زيتون روغنى ، زيتون مارى، گلوله زيتون و مقدار كمى انواع خارجى كشت مى شود. استان زنجان از نظر توليد زيتون و سطح زير كشت باغات بارور مقام نخست كشور را دارد و از نظر كل سطح زير كشت پس از استان هاى فارس، گلستان و خوزستان رتبه چهارم را از آن خود كرده است. پنج هزار نفر در طارم زيتون كشت مى كنند و هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از مزاياى اين كشت پر سود بهره مند مى شوند.


موضوعات مرتبط: جايی در نزديکی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:, | 21:30 | نویسنده : محمد |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.